روزهـــ...ـا

...الهــــی.. گـاهـــی نگـاهــی

روزهـــ...ـا

...الهــــی.. گـاهـــی نگـاهــی

روزهـــ...ـا

همین یک لحظه را دریاب
که فردا قصه‌اش فرداست...

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

32

شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۳۴ ب.ظ

دیری نپاید زمستان..  بیداد این باد و بوران.. آید دوباره بهاران.. با رویش لاله زاران...

:)

+ ای خواجه درد هست.. ولیکن طبیب نیست...

ب امید روزای خوب...

-----------

صحنه اول :

هدف قرار گرفتن هواپیمای خلبان بابایی در 15مرداد 66 توسط پدافند خودی در حوالی سردشت، هنگام بازگشت از گشت زنی هوایی پایگاه های نظامی عراق

نتیجه: شهادت خلبان بابایی...

صحنه دوم :

هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافری در 18 دی 98 توسط پدافند خودی در حوالی تهران، هنگام سفر به خارج از کشور

نتیجه : پر کشیدن 179 سرنشین هواپیما....

 

_ فاصله زمانی بین دو حادثه.. 32 سااال....

 

شباهت:

دلیل هر دو مورد : خطای انسانی و تشخیص اشتباهیِ هدف توسط پدافند.. به همین راحتی......

 

تفاوت ها:

مورد اول مربوط به دوره جنگ و امکانات ردیابی ضعیف اون زمان بود.. و الان طبق اخبار واصله(!) مثلا جزو کشورای پیشرفته‌ایم تو این حوزه!

تو مورد اول هواپیمای نظامی خودی مورد هدف قرار گرفت که جنگنده بود نه مسافربری!(پس احتمال اشتباه بالاتر میرفت)

هدف اول لب مرز بود، نه در استانی که 3-4 تا استان تا مرز فاصله داره!(این یعنی پدافند تهران با استان های دیگه ارتباط نداره یا حداقل اپراتورش این قابلیتو نمیدونه!)

این اسمش حتی در جا زدن هم نیست.. عقب گرد مطلقه!

 

اگه دلیل این مورد هم خطای انسانیه، پس اصلا نباید با چند تا نامه و دستور رسیدگی خوشبین باشیم به عدم تکرار این موارد!

چون سیستم Mistake proofing یا Poka-yoke یا خطاناپذیرسازی یا حالا اسمشو هر چی که بذاریم، اصلا مفهومی نداره تو سیستم های این مملکت... حتی در سیستم هوایی که باید خیلی ایمن و بی نقص باشه!

 

با صحبتهای امروز دوستان(البته اگه بتونیم اعتماد کنیم به حرفشون!).. ب نظر دلیل حادثه ۱۸دی خطای انسانی نیست، استفاده از فرد آموزش ندیده یا مشکل دار در پشت سیستم پدافندی و ضد هواییه..

بنابراین این دیگه اسمش خطای انسانیِ اپراتوری نیست، اشتباه در مدیریت نیروی انسانیه!

 

هر چند ک.. دیگه چه اهمیتی داره... مرگ یه مسیر یه طرفه ست.. و اونا دیگه تو این دنیا نیستن.......

 

 

پ ن:

اگه مورد هرکولس C-130(با فرض هدف قرار گرفتنش به صورت سهوی توسط پدافند) رو هم که منجر به شهادت تیمسار فلاحی و فکوری و جهان‌آرا و ... شد به این مورد اضافه کنیم، اون عدد 32 میشه 38...

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۹۸/۱۰/۲۱
  • ۴۸۸ نمایش
  • روزمرگی

س

نظرات (۵)

  • دچارِ فیش‌نگار
  • توضیحات اوپراتور رادار هم پخش شده؟

    پاسخ:
    نمیدونم.. فکر نکنم..
    سلام
  • دچارِ فیش‌نگار
  • سلام :) اعصاب نمیذارن واسه آدم که! ببخشید

    پاسخ:
    خواهش میکنم.. خوبی؟ :)

    روح و روان و...
    اساسا دیگه چیزی نذاشتن بمونه....
  • دچارِ فیش‌نگار
  • الحمدلله

    امیدوارم که زودتر خبر خوشحال کننده ای به مردم بدهند

     

    همین :)

     

    اینم دیدی؟

    http://talajen.blog.ir/post/472

    پاسخ:
    شکر...
    ببخشید آقا مرتضی.. اما خبری ک پخش کنندش اینا باشن، قطعا خبر خوشحال کننده ای نخواهد بود....

    الان دیدم!
    شما ایشونو میشناسی؟ چکاره ست؟؟
    واقعا خنده داره.... مخصوصا دقیقه ۷:۵۵ تا ۸:۳۰! حرفاش حتی با حرفای دیروز فرمانده هوافضا هم یکی نیست!!
    ب نظرت حرفش درسته؟
  • دچارِ فیش‌نگار
  • من از طریق همین وب که آدرس دادم دیدم کلیپ رو

    که از توضیحاتش  هم سر درنیاوردم :)

     

    بابا ما علوم انسانی خوندیم

    باید بشینیم منتظر تحقیقات جاسوسی هم باشیم پس.

     

    پاسخ:
    منم  رشتم این نیست.. فقط همینقدر فهمیدم ک ایشون داره مغلطه میکنه!
    گیریم ک توضیحاتش درباره هواپیمای جاسوسی امریکا درست..اما...

    واضح نگفت ک ب نظر ایشون موشک از کجا پرتاب شده؟
    طبیعتا باید خارج از ایران بوده باشه..

    خب حالا با فرض شلیک از خارج، چرا این موشک رو سیستم های پدافندی تو شهرای واسط بین تهران و مرز هیچکدوم detect و شناسایی نکردن؟ اگه کردن.. چرا اونا نزدن؟ ممکنه بگن ک نتونستن..
    اوکی..
    چرا خبر ندادن ب پدافند شهرهای داخلی.. ممکنه بگن خبر دادن و همون موشک کروزی ک سردار میگفت: «اعلام کردن کروز ب سمت داخل شلیک شده»، همینی بوده ک ایشون میگه.. اوکی

    نکته اصلی اینجاست!
    طبق حرفای بالا، از ابتدای ورود ب کشور اون موشکه کروز تشخیص داده شده(طبق صحبتای سردار)..
    اولا باید خط سیرشو از مرز تا مرکز داشته باشن.. ب این معنی ک دقیقا باید مسیر پروازش رو داشته باشن.(مثال: همون پهپادی ک اخیرا تو خلیج فارس زدن رو اگه یادت باشه.. دقیقا مسیر پروازیش رو حتی از نقطه بلند شدنش تشخیص داده بودن..)
    خب اگه خط سیر رو دارن، چطور ممکنه اون موشک امریکا که مسیر حرکتش معلومه، یهویی بتونه مشخصات خودش رو روی هواپیمای مسافربری اعمال کنه؟ که حالا بعدش اپراتور اشتباهی تشخیص بده یا نده!
    ب عبارتی.. مسیر هواپیما یه مسیره.. مسیر کروز(پرنده امریکایی) شلیک شده از مرز یه مسیر دیگه.. هر دو شونم تو رادار معلومن.. چطور میشه رادار یهویی هک میشه(!) یا دچار مشکل میشه و مشخصات دو پرنده رو جابجا اعلام میکنه تا اپراتور دچار اشتباه بشه؟


    ضمنا.. گیریم ک این امر محال، ممکن شد..
    در اینصورت خط سیر موشک امریکایی بعد از زدن هواپیما رو هم باید داشته باشن.. چرا بعدش اونو هم ساقط نکردن؟


    ببین..
    ممکنه هر کی این حرفای امثال منو یا اون عزیزی ک بالا صحبت کرده رو بخونه و بشنوه.. تهش بگه ول کن باو موضوع پیچیده شد و از این حرفا...
    متاسفانه دوستان هم همینو میخوان!
    میخوان داستانو با بکار بردن چهارتا کلمه ثقیل، لایفهم جلوه ش بدن.. بعد ما بگیم همینی ک ایشون داره میگه درسته احتمالا!
    و بعدش ماست مالی و... 


    ++ فقط جای شکرش باقیه ک کانادا و ... هم درگیر این موضوعن.. وگرنه موضوع با اعلام نقص فنی حل میشد و امروز صحبتی از این حرفا نبود....
  • دچارِ فیش‌نگار
  • ممنون که توضیح دادی

    فعلا هیچ نظریه ای رو نمیتونم کامل قبول کنم.

    پاسخ:
    خواهش میکنم:)
    منم همینطور...
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">