روزهـــ...ـا

...الهــــی.. گـاهـــی نگـاهــی

روزهـــ...ـا

...الهــــی.. گـاهـــی نگـاهــی

روزهـــ...ـا

همین یک لحظه را دریاب
که فردا قصه‌اش فرداست...

بایگانی
آخرین مطالب
آخرین نظرات

شاعرانه

پنجشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۲۴ ق.ظ


خود را باش


عیب رنـدان مکن ای زاهـد پـاکیـزه سرشت

کـه گنــاه دگـران بـر تــو نخـواهند نوشت


من اگـر نیکـم و گـر بـد تو برو خود را باش

هـر کسـی آن دِرَوَد عـاقبـت کـار که کِشت


همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست

همه جـا خانه عشـق است چه مسجد چه کِنِشت


ســر تسلیــم مـن و خشـت در میکـده‌هـا

مدعـی گر نکند فهـم سخن گـو سر و خشت


نـا امیــدم مکـن از ســابقـه لطــف ازلــ

تو پس پرده چه دانی که که خوب است و که زشت


نه مـن از پـرده تقــوا به در افتــادم و بس

پــدرم نیـز بهشـت ابــد از دسـت بهشتـ....


حـافظا روز اجـل گـر به کف آری جـامی

                   یک سـر از کوی خرابات بَرندت به بهشت              حافظ




اینم از اولین شعر حفظی امسال!  خوبه شعرش ؟ همینه که هست! :)


 پ ن :

از این به بعد هر هفته چهارشنبه ها یه شعر حفظی گذاشته میشه(این هفته استثنائا 5شنبه قرار داده شد).. دوستانی که مایل بودن تو محفل حفظ شعر باشن.. اعلام حضور کنن :)) (اما هفته بعدش راستشو بگین که حفظ کردین یا نه ها;) )


پ ن 2 : 

عزیزانی که حضور دارن.. میتونن پیشنهاد بدن که هفته های بعدی چه شعری انتخاب بشه. :)

جناب یک دیو و دوستان دیگه اگه مایل بودن.. ممنون میشم آرایه های شعر اون هفته و معنی شعر رو از دید خودشون بگن :)


پ ن 3 :

ضمنا فرمت jpg شعر حفظی هر هفته هم قرار میگیره که بتونید تصویر شعر اون هفته رو تو گوشیتون داشته باشین و تو مواقع استراحت و بیکاری حفظش کنید.

به این ترتیب بعضی از دوستان دیگه بهانه کمبود وقت و ... هم نمیارن! :))


++  جناب "یک دیو" نکته ای رو توی پست "برنامه سال" گفتن .. اینکه حفظ کردن باعث افزایش خطر آلزایمر میشه..  اما تا جایی که من خوندم معمولا میگن که حفظ شعر (مخصوصا شعرهای غیرتکراری و بکر) باعث پویایی ذهن میشه..

اگه دوستان اطلاع معتبر و مؤثقی در این خصوص داشتن.. ممنون میشم بهمون بگن.. مچکر :)




اینم تصویر همون شعر بالایی :)

شعر 1
ب ن :
*کِنِشت : عبادتگاه یهودیان

مصرع دومِ بیت چهارم، چطوری خونده بشه درست تره؟
1. مدعی گر نکند فهم، سخن گو سر و خشت
2. مدعی گر نکند فهمِ سخن، گو سر و خشت

ب ن 2 :
نظرات این پست بدون تأیید نشون داده میشن.. 
  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۹۵/۰۱/۱۲
  • ۲۷۲۸ نمایش
  • روزمرگی

نظرات (۲۷)

آقا این شعرا خیلی سختن ها!!!
معنی و تفسیر اشعار حافظ کار هر کسی نیست! زیادی تخصصیه!
مصرع دوم بیت چهارم!! از نظر من به گونه ی اولی که نوشتید خونده میشه و معنیش هم این هست: اگر مدعی باور ندارد، خودِ سر و خشت، سخن گو و بیان کننده ی ادعای من هستند

ضمنا تا جایی که من میدونم حفظیات باعث تقویت حافظه میشن

سعی میکنم حفظ کنم :)
پاسخ:
واقعا سخته؟؟:) خب چه شعرایی راحت ترن به نظرتون ؟
خب بالاخره هر کسی در حد خودش متوجه میشه دیگه.. نمیخوایم تخصصی بحث کنیم :)
یهویی یاد مصرع سومِ ی شعری افتادم!:))) منم با اولی موافق ترم:)

هموون :)

سعی عالی پر ثمر :)
راستی اون عکس کف قابلمه ست؟؟؟ :))))
پاسخ:
:))))آرهه.. اتفاقا خودمم همین فکرو داشتم ک اون چی میتونه باشه به جز کف قابلمه!:))
خیلی برنامه ی جالبی رو شروع کردید .. دنبالتون میکنم حتما :)
پاسخ:
خواهش میکنم.. تشریف بیارین.. خوشحال میشیم:)
خب تعبیر خیلی خاصی فکر نمیکنم نیاز به گفتن باشه ! هرچی لازم بود رو گفته ..
در مورد اون بیت 4 :
سر تسلیم من و خشت در میکده ها = داره میگه من سر تسلیم فرود میارم و یه جورایی میکده رو  تسلیم گاه خودش معرفی میکنه .
مدعی گر نکند فهم سخن ، گو سر و خشت = کسی که دارای ادعا است اگر سخنم رو نفهمه، سرش با خشت تفاوت نداره !(همون اصطلاحه میگن تو سرش کاه پر شده)
پاسخ:
بله.. عیانه معنیش.. اما باز ممکنه نظرات در مورد شعرها فرق داشته باشن..

پس یعنی به نظر شما حالت دوم صحیح تره..:)
خوبه شعرش؟ همینه که هست!!!خخ
پاسخ:
والاع^_^
سلام وقتتون بخیر 
راستش شعر سختیه
 اگر امکانش هست بقیه دوستانم مایل هستن شعر بعدی شعری از امید صباغ نو، فاضل نظری، کاظم بهمنی  باشه 

پاسخ:
سلاام وقت شما هم بخیر:)
شما دومین نفری هستین ک میگین سخته.. پس لابد سخته دیگه:/از هفته بعد شعرهای سلیس تر انتخاب میشن:)
چرا که نه:) به شخصه فاضل نظری رو خیلی موافقم.. فقط هر شعرشون رو هم اگه مدنظر دارین بگین تا هفته های بعدی استفاده بشه ازشون..
سلام. 
حافظ فرد متظاهر رو نقد می کنه و می گه با گناهان دیگران کاری نداشته باش. چون هر کسی مسئول اعمال خودشه. من هر طوری که هستم به حال تو تاثیری نداره، به کارهای خودت توجه کن چون نتیجه ی عمل خودت رو می بینی ( این دنیا یه مزرعه که هر چه بکاری در دنیای دیگه برداشت می کنی ). هر کسی با هر ظاهری می تونه عاشق خدا باشه. هر جایی می تونه جای عشق به خدا باشه . واقعیاتی هست که تو ازش خبر نداری نباید منو قضاوت کنی و از خدا ناامید. پدرم ( حضرت ادم ) هم مثل من بهشت رو رها کرد. به نظرتون چی می خواد بگه؟ چرا گفته خودمون به اراده ی خودمون بهشت رو رها کردیم؟
و در آخر می گه اگر از شراب عشق الهی سرمست بشی جای تو بهشته.
در مورد بیت 4 به نظرم اولی بهتره ولی نمی فهمم منظورش از سر و خشت چیه! 
حافظ خیلی رند رو مقابل زاهد قراره می ده. به نظر شما یعنی چی؟ منظورش از زاهد یه فرد ریاکار بوده، احتمالا با این افراد خیلی سروکار داشته! و شاید چون افراد مهمی بودن نمی تونسته مستقیما بگه ریاکار. زند هم که خیلی حس همذات پنداری من رو بر می انگیزه :) احتمالا منظورش فردی بوده که در دید عام مقبول نبوده ولی فرد بدی هم نبوده!  نظر شما چیع؟
آرایه؟ ؟ من!؟؟ :/ 
پاسخ:
سلـام :)

به نظرم هشتن از بهشت .. تلمیح به همون هبوط آدم از بهشت(البته نه بهشت برین) بوده که با وسوسه شدنش اتفاق افتاده..
ممنون بابت معنی شعر :)

احتمالا منظور از زاهد .. فرد ریاکار یا مثلا فرد تندرو بوده که همه رو کافر و زندیق میپنداشته..
خیلی از شعرای ما تو زمان خودشون همیشه مورد تکفیر قرار میگرفتن.. الانم همین منوال ادامه داره...

من کیَم؟ اینجا کجاست؟ :))
نه فکنم کف ماهیتابس
پاسخ:
معلومه این کاره ای هاا! ;) :))
هرچی هست تفلونه
پاسخ:
بابا کار درسست.. :)))
دوستانی که میگن سخته بیاین یکم شعر عربی حفظ کنید به شعر حافظ جان نگید سخت!!!!!!!

پاسخ:
واقعا سخته حفظ شعر عربی ! :)

تو کتاب عربی دوم دبیرستان یه شعر حفظی داشتیم.. از کل کلاس فکر کنم 3-4 نفر تونستن حفظش کنن!!:))
با اجازه بزرگان محفل ادبی روزمرگی
:)
تا مصرع سوم+:)+ بیت سوم داره میگه که اعمال هرکس مربوط به خودشه و نظر همه محترم
اما در بیت چهارم که خوانش درستش رو خانم
اَسی بولیده قرار دادند (مدعی گر نکند فهم،سخنگو سر و خشت)
سر تسلیم من و خشت در میکده ها/مدعی گر نکند فهم،سخنگو سر و خشت
این بیت حافظ رو از مسیحیت تبرئه میکنه
همچنین به نظر من تشیع حافظ رو مطرح میکنه
ببینید در این بیت بیان شده سر تسلیم من و خشت در میکده ها منظور به سجده بر خاک هست یعنی من بر خاک سجده میکنه اما چه خاکی ،خاکی که خشته خاک خشتی مهر نماز هست
بعد میگی اگر مدعیانی که مدعی به مسحیت من هستند یعنی استنباط از ابیات قبلی اینه که حافظ طرفدار بی دینیست و میگه همه آزاد باشند اما با اینکه طرف دار آزادی هست در این بیت میگه من شیعه ام اگر مدعیان نمیفهمند از جای مهر روی پیشونی من بفهمند

حال به نظر میرسه حافظ به دلایلی این تشیع رو علنی مطرح نمیکنه و به خاطر همین میگه من به لطف خدا امیدوارم و تو چه میدونی که من در خانه چطور آدمی هستم و چه دینی درم

بیت یکی مونده به آخر هم تلمیح به داستان حضرت آدم داره میگه پدرم رو خداوند از بهشت بیرون انداخت و فقط من نیستم که در عبادات ناتوانم بلکه پدرمم ناتوان و سهل انگار بود در عبادت

بیت آخر هم که تلمیح داره
دقیق یادم نیست که از معصومین (ع) یا از روحانیون جدید روایتی داریم که دو رکعت نماز ما مقبول درگاه بیفته همون باعث بهشت رفتن ما میشه

حافظ در پایان این شعر میگه یک کار نیک هرکسی اون دنیا شفاعتش رو بکنه در هر دین و آیینی که باشه بهشت از آن اوست

امیدوارم که تونسته باشم حق مطلب رو درباره شعر ادا کنم و واقعا منظور حافظ رو درک کرده باشم
حتما حفظش میکنم ان شاء الله

پاسخ:
پس به نظر شما هم خوانش اول درست تره :)

ی سوال..
شما چطور بین خشت در میکده ها و سر تسلیم چنین ارتباطی ایجاد کردین؟
به عبارت دیگه با توجه به کدوم کلماتِ موجود در شعر، میتونیم بگیم که منظور از خشت در میکده ها همون مهر هستش؟!

مچکر که حفظش میکنید :)
ممنون از نظرتون :)
البته این بحث که مطرح کردم تبرئه از مسیحیت در اصل از بی دینی خودش رو تبرئه کرده چون احتمالا شرایط زمانش طوری بوده که عده ای اونو سنی عده ای شیعه عده ای بی دین و اهل کتاب معرفی می کردند
به خاطر همین هم هست که از ریاکاری و رندی و اینا یاد کرده

پاسخ:
غامض حرف زدن و لفافه گویی بین شاعران قدیمی رواج داشته به خاطر شرایط جامعه شون...
اما اکثریتشون ظاهرا سنی مذهب بودن..
سلام 
آقا من مسافرتم بعدا که رسیدم به مقصد بچشم :)


+
یادمه تو حرم امام رضا بودم دو سه سال پیش یک حاج خانم تقریبا 60-70سال رو دیدم این حاج خانم کل شعرای سعدی و حافظ و فردوسی از بر بود و واقعا قشنگ میخوند و جالبتر اینکه شعرهای که در مدح خدا و 
امامان و بخصوص امام رضا هم بود قشنگ میخوند.
ازش پرسیدم حاج خانم شما چه جوری این همه شعر حفظین ؟
گفت من تو جوونی  معلم ادبیات بودم از همون جوونی این ابیات رو حفظ کردم و هی تکرار پشت تکرار کردم 
که یادم نره و جالبتر اینکه بدونین ایشون میگفت من شعرهای که در مدح امام رضا و بقیه امام ها و خدا هست 
هر چند وقت یکباری که میام حرم میام تو حرم کنار این همه خانم با صدای بلند میخونم و از امام رضا تشکر میکنم 
که هر چند وقت یکبار منو دعوت میکنه به اینجا که در مدحش شعر بخونم.
و واقعا شعرهای قشنگی حتی از بیدل هم از بر بود با اون سنش خیلی بهش حسودی کردم و واقعا براش 
کیف کردم :)
کاش بشه ما هم حافظ شعر بشیم :)

پاسخ:
سلـام
انشاا... به سلامتی برسید به مقصد :)
چشمتون روشن:)

+
قدیمی تر ها راحت تر میتونستن حفظ کنن.. اما الان با مشکل "ذهن پروار" مواجهیم..
ذهنی که پر شده از چیزهای به درد نخوری که از طریق فیلم و سریال و بازی ها دریافت میگیریم.. و جایی واسه حفظ کردن.. حفظ کردن.. اندیشیدن و.... نذاشته :/
چرا که نه.. تمرین و قریحه نیاز داره فقط :)
-----> علی نیا
سلام دوست عزیز .شما چطور بیت 4 رو خوندید که به مسیحیت و تشیع رسیدین؟ 
سر تسلیم بر خشت رو باهاتون موافقم و سر تسلیم بر مهر رو نه! حتا اگه منظورش مهر باشه چه ربطی به تشیع داره!؟ جای مهر بر پیشانی رو برای سر و خشت دوم معنی کردید؟ من دقیقا نمی دونم یعنی چی، ولی سر و خشت دوم رو برای مدعی آورده نه خودش.
بیت یکی مونده به آخر نمی گه خدا پدرم رو از بهشت بیرون کرد بلکه می گه پدرم خودش به خواست خودش بهشت رو رها کرد. منظورش ناتوانی در عبادت نیست، نخواستن عبادته و منم نمی فهمم چرا این رو می گه!
دوست عزیز ممنون می شم بازم نظرت رو بگی :)
پاسخ:
اگه منظورش مهر باشه که طبیعتا به شیعه اشاره داره.. چون تنها مذهبی که از مهر استفاده میکنه شیعه هستش..
اما همونطوری که گفتین سر و خشت دوم رو نمیشه به عنوان "مهر" معنی کرد..

بهشتن هر دو معنی رو هم در بر داره.. هم "رها کردن" و هم "از دست دادن"
من از بیت چهار به مسیحیت و تشیع نرسیدم
از بیت اول تا بیت چهارم حافظ از همه طرز فکر ها و ادیان ها دفاع میکنه ولی در بیت چهارم دین و آیین خودش رو میگه
من در نظر دومی که دادم حرفم رو اصلاح کردم
گفتم از سنی بودن و مسیحی بودن و کلا لاابالی بودن خودشو تبرئه میکنه و دلیل این حرفم هم این هست که بیت چهارم رو میگه
سر تسلیم به خشت یعنی سجده کردن و در آیین سجده فقط شیعیانند که بر مهر سجده می کنند ،مهر هم چیزی جز گل خام خشک شده نیست درسته؟
در مصرع دوم میگه مدعیان دین داری اگر آیین و مسلک من (تشیع) رو درک نمی کنند سخنگوی من سر و خشت هست و این دوجور معنا میشه اول اینکه اگر خشت مهر باشه روی پیشونی اثرش میفته و حافظ به مدعی میگه از جای این مهر مسلک منو درک کن
و جور دیگه اینه که  سر و مهر من اون دنیا شفاعتم میکنند و به حرف میان

اما درباره ادعای شما که میگید انسان ارادی از بهشت اومده بیرون
بهشتن یک فعل هست که علاوه بر فروگذاشتن از دست دادن هم معنی شده
وقتی میگه من به لطف ازل امیدوارم،لطف ازل چیزی نبوده جز پذیرش توبه حضرت آدم توسط خداوند پس آدم گناهی کرده که توبش پذیرفته شده
حالا تو بیت بعد میاد گناه انسان رو یادآوری میکنه و اون بهشتن از بهشت هست یعنی از دست دادن بهشت نه ارادی بلکه از روی قصور و کوتاهی
حالا چون بعد از فعل بهشتن از دست آورده از دست بهشتن یعنی از دست دادن
بیت پنجم و ششم موقوف المعنی هستند تقریبا
منظور کلی این ابیات این هست که من از حلقه با تقوایان بیرون نیفتادم همونطور که پدرم هم بیرون نیفتاد شماها نمیدونید که چه کسی نیکو کار و چه کسی بدکار هست چون به لطف خداوند آگاهی ندارید همونطور که خداوند پدرم آدم رو بخشید امیدواریم که مارو هم ببخشه



پاسخ:
فکر نمیکنم منظور از خشت مهر باشه..
معنی شما ی جورایی تفسیر به رأی هستش..چون هیچ دلیلی توی شعر نمیبینیم که به اون دلیل مهر رو خشت معنیش کنیم.. :)

البته در مورد منظور کلی ابیات..
معنی ظاهریش فکر کنم عکس اون چیزیه که شما گفتین.. یعنی نه تنها من بلکه پدرم هم از حلقه باتقوایان بیرون افتاد! که به همون خودنگه دار نبودن حضرت آدم و حوا اشاره داره..
البته در باطن احتمالا منظورش طعنه زدن به زاهد هستش و منظورش همونه که شما گفتین..
+ فقط چند تا پیشنهاد میدم انتخاب با خودتون

+ به نظرم اول با شعرهای شعرای معاصر شروع کنید به چند دلیل یک زبان روان ترشون/ دو جوان پسند تر بودنشون / سه خیلی ها،تاکید میکنم خیلی ها نه همه(البته اساعه/اصائه/اثاعه/اساعح :-) ادب نشه یوقت) کم تر یا راحت بگم اصلا با شعر سر و کاری ندارن و تا حالا شعر معمولی رو هم نخوندن چه رسد به اشعار حافظ و سعدی و... / چهار ...

+ اگر از حافظ یا هر فرد دیگری شعر انتخاب کردید یه جستجوی ساده نیز بنمایید و اگر بر روی اون غزل یا شعر، آهنگی گذاشته شده بود بالطبع دکلمه یا خواننده ای هم داشت الصاق کنید

+ در مورد آلزایمر هم تا آنجا که خواندیم و شنیدیم می گویند تا می توانید در جوانی مطالعه کنید تا در پیری به این بلا گرفتار نشید حالا شعرخوانی و حفظ آن که فبها(البته مقالات مرتبط هم هست فراوان که با جستجویی ساده در دسترس اند)

+ در مورد مصرعی که اختلاف نظر وجود داره هم: مدعی گر نکند فهم ِ سخن، گو سر و خشت / اینجا منظور از سر و خشت " سنگ لحد " هست به این معنی که سر ِ من به حالت تسلیم و از رضایت بر خشت در میکده فرو می آید حالا اگر مدعی این مطلب را درک و فهم نمی کند چه بهتر است که سر به خشت(خاک ، مشخصا سنگ لحد) بسپارد

+ و...
پاسخ:
+ ممنون :)

+ چشم.. هفته های بعدی حتما همینکارو میکنیم.. :)
اساعه/اصائه/... چی چی هست اصن؟؟ :))

+ پیشنهاد خوبیه.. چشم .. حتما :)

+ به نظر منم همینطوره..
در مورد مقالات هم، درست.. مقاله که زیاده .. اما اون چیزی که دوستمون گفتن(اینکه حفظ کردن باعث آلزایمر میشه)هم ممکنه یافته جدید محققان باشه..

+ یعنی به نظر شما خوانش دوم درسته؟؟ عجب داستانی شده ها! :)
در مورد سنگ لحد احتمالش هست.. مخصوصا که بعضیا میگن که حافظ از یک کلمه تو یک بیت استفاده نمیکرده، مگر اینکه با معنای متفاوت استفاده کرده باشه..
اگه به همون صورت اول هم بخونیم .. تو درست بودن این فرمایش شما خللی پیش نمیاد..
گویا خوندن به هر دو صورت هم میتونه درست باشه! :)

+ و... بار ممنون :)
=»shahin ahmad
یادم نمیاد در هیچ یک از دوره های تاریخی از خشت برای سنگ لحد استفاده کرده باشند
سنگ لحد در همه دوره ها سنگ بوده 
بازم اگر منبع تاریخیی دارید ارائه کنید بد نیست
پاسخ:
با لحن تمسخر نوشتین این کامنت رو ؟؟ :/
وای بر من ! :)))

سپهر بلند ار کشد زین تو
سرانجام خشت است بالین تو ...
یا
چو بستر خاکست و بالین ز خشت
درختی چرا باید امروز کشت...
فردوسی

اینم منبع تاریخی! D:
آدرس وب جدیدم اگر مایل بودید دنبال کنید تشکر..

raminpazoki1.blog.ir


پاسخ:
سلـام

چشم :)
عالی وزیبا
پاسخ:
ممنون و مچکر :)
شمآم لینک شدین ♥
پاسخ:
سلـام :)

ممنون :-)
سلام دوستان :)
من درمورد مهر دیگه نظری نمی دم چون واقعا نمی دونم و فقط حس می کنم خیلی دور از ذهنه!  سر تسلیم نهادن می تونه معنای تسلیم شدن بده و نه فقط سجده کردن.
من هم موافقم که معنی خشت دوم احتمال زیاد با خشت اول فرق داره.
درمورد بهشت، من این کلمه رو خیلی می شنوم که با معنی گذاشتن. سرچ کردم بیش تر به این نتیجه رسیدم که با از دست دادن فرق داره. باز تو معنی بیتش موندم! من واقعا معنای از دست دادن رو برای هشتن نمی تونم درک کنم با توجه به این که کامنت هایی که توی گنجور برای این شعر ثبت شده رو خوندم :/
و این که من هم شنیدم مطالعه کردن و تفکر احتمال ابتلا به الزایمر رو کم می کنه اما درمورد حفظ کردن نه و چون به کسی که این رو بهم گفت دسترسی ندارم بازم هیچ نمی گم فقط تا اطلاع ثانوی حفظ نکنید و دست نگه دارید :))
مرسی... آیا شما هم دارید لذت می برید؟ 

پاسخ:
سلـام:)

"معنای از دست دادن رو برای هشتن نمی تونم درک کنم"
لغت بهشت از مصدر هشتن یا هلیدن میتونه باشه..

توی گنجور یا سایت های دیگه .. هر کسی نظر خودشو گفته

تو اون لینکی که داده بودم .. حفظ کردن هم جزو راه های پیشگیری کننده آلزایمر نام برده شده بود.. باز هر جور صلاح میدونن عمل کنن :)

لذت از چی؟ از شعر ؟ بلهه.. :)
حس میکنم بحث ها خیلی داره تخصصی میشه
باید یک مقدار بحث رو از فلسفه گویی در بیاریم
الا یا ایها الساقی ادرکاسا و ناولها
که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها

من بخش های اعظمی از شعر رو حفظ کردم
:دی
فاضل نظری یه شعری داره که توش این بیت هست
ماهیان روی خاک و ماهیان روی آب
وقت مردن ساحل و دریا چه فرقی می کنید
متاسفانه بقیش رو حفظ بودم الان یادم رفته
فکر میکنم شعر سبکی هست برای حفظ کردن و پر معنیه
:دی
البته خشت معنای زیادی داره مثلا نیزه های کوچک هم معنی میده
باید بررسی کنیم ببینیم منظور از این شعر چی بوده

من هشتن رو بر اساس از دست بهشت حس میکنم از دست دادن هست

پاسخ:
شما شروع کردین دیگه :))

احسنت :)
نسخه کاملش رو پیدا میکنم.. ممنون بابت معرفی شعر :)

بله.. معنی که زیاد داره .. به هر حال هر کی یه تعبیری داره دیگه! :)

به نظر منم از دست دادن درست تره.. چون تو مصرع اول کلمه "بس" اومده .. این معنی نزدیک تره به ذهن
من تو یکی از نسخه ها، یه بیت اضافه هم پیدا کردم
بیت یکی ماقبل آخر:

گر نهادت همه این است، زهی! نیک نهاد     ور سرشتت همه این است، زهی! نیک سرشت

البته نمیدونم اصلش این بیت و داره یا نه، چون تو یه نسخه ی دیگه نداشت
پاسخ:
فکر نمیکنم این بیت جزو این شعر  باشه.. چون یه کم انسجام بین ابیات رو به هم میریزه .. البته نمیدونم شایدم باشه.. تو نسخه های معروف هم نداریم این بیت رو..
ممنون بابت جست و جو تون :)
ایده بسیار خوبیه

من حتما میخونم و لذت میبرم

متشکرم که برای ایجاد ذوق تلاش می کنید :)
پاسخ:
خواهش میشود :)

فقط میخونید ؟؟ D:

دیگه کاریه که از دستمون بر میاد! :))
مرسی خیلی کار قشنگیه
خب ی سری ابیاتو ک  حفظم چون مشاعره میکنم ولی خب بقیشو هم ان شاالله حفظ میکنیم
بازم مرسی :)
پاسخ:
خواهش میکنم..:)

به به .. مشاعره :-) منم تقریبا حفظ بودم .. اما کامل نه!:)

تمنا دارم :-)
پیشنهاد میکنم دوستان برای یافتن پاسخ شبهه ی موجود در بیت 4 به این آدرس مراجعه کنن:
http://tolooeman.blog.ir/1395/01/16/من-محقق-دی
مرسی از توضیحات و لینک و اینا :)
شاید واقعا در مورد رابطه ی الزایمر و حفظ کردن اشتباه کرده باشم اگه اطلاعات موثق تری پیدا کردم بازم میام می گم 
من همچنان با از دست دادن برای هلیدن مشکل دارم :/ ولی بی خیال دیگه! دست خودم نیست :)

پاسخ:
خواهش میشود و اینا :)

نه بحث اشتباه من یا شما نیست.. آخه چیزی هم تو نت پیدا نکردم مبنی بر مضر بودن حفظ شعر و ...
ممنون میشم اگه اطلاعات جدیدی پیدا کردین بهمون بگین :)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی